Mormors bröd...

Det här är ett recept jag hittat på Matklubben.se.

Ingredienser:
5 dl vatten, 37 grader varmt
50 g jäst
2 ägg
1,5-2 dl farinsocker
1 rågad tsk salt
14-16 dl rågsikt


                   


Beskrivning:
Smula jästen i en stor bunke.
Vispa äggen i en skål så att de blandar sig ordentligt.
Häll 1 dl fingervarmt vatten över jästen och rör så att jästen löser sig.
Rör i resten av vattnet.
Blanda i farinsocker, salt och ägg.
Rör i rågsikten noggrant, en deciliter i taget men spara ca 1 dl till utbakningen.
Låt degen jäsa 30 minuter under bakduk.

Ta upp degen, knåda den på mjölat bakbord och baka ut den
(antingen till 2-3 limpor eller 4 brödkakor).
Lägg dem på plåtar.
Sätt ugnen på 200 grader och låt degen bröden jäsa 30 minuter under bakdukar.

Grädda bröden så här:
Brödkakor 12-15 minuter mitt i ugnen
Limpor 25-30 minuter längst ner i ugnen



Jag hade inte så mycket rågmjöl så jag blandade hejvilt med lite fullkornsvetemjöl och grahamsmjöl men det fungerade alldeles utmärkt :) Brödet blev väldigt sött och jag vet inte riktigt vad jag tycker om det men det är hur som helst skönt med lite variation :)

Kommentarer
Postat av: Johanna

De här e ju nästan roligt...

Jag gör nästan princip samma bröd (utan ägg) och de receptet kommer från min mamma som fått det av sin mormor osv.

Jag "pickar" även brödet innan det gräddas :)

Ha ha, ville bara berätta :D

Ha de gott!

//Johanna

2010-04-08 @ 09:13:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0